Важлива інформація!
1.Спрощення процедури встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України
2. «Електронний суд» – що це таке?
3. До уваги одержувачів субсидій! Уряд конкретизував зміни в умовах призначення житлових субсидій
4. Додаткова відпустка при народженні дитини
Спрощення процедури встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України
Громадянам України, які проживають на тимчасово окупованих територіях, доволі часто доводиться стикатися з різноманітними проблемами, які стосуються підтвердження факту народження чи смерті на тимчасово окупованих територіях.
Раніше, для встановлення названих фактів, необхідним було попереднє звернення до органів державної реєстрації актів цивільного стану для отримання від них письмової відмови у реєстрації факту на підставі документа, виданого органами самопроголошених республік.
Наступним кроком було звернення до суду із заявою в порядку окремого провадження з обов’язковим поданням відмови в проведенні реєстрації факту смерті/народження, виданої відділами державної реєстрації актів цивільного стану.
У листі Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 22.04.2021 № 985/0/208-21 судам надано роз’яснення, що відмова у вчиненні реєстраційної дії органами державної реєстрації актів цивільного стану не є обов’язковою для встановлення фактів, що мають юридичне значення, відповідно до статті 317 Цивільного процесуального кодексу України.
Відтак, для встановлення факту народження/смерті на тимчасово окупованих територіях громадянам потрібно подати заяву (в порядку окремого провадження) про встановлення факту народження чи смерті на тимчасово окупованій території, яка має відповідати вимогам Цивільного процесуального кодексу України та містити наступні відомості про:
1) факт, який заявник просить встановити (народження чи смерть) та мету його встановлення;
2) причини неможливості одержання або відновлення документів, що посвідчують цей факт;
3) докази, що підтверджують факт;
4) докази, що підтверджують обставини, викладені заявником
До заяви додаються:
- Копія паспорта та реєстраційного номера облікової картки платника податку заявника, яким може бути родич чи інша зацікавлена особа.
- Копія лікарського свідоцтва про смерть чи народження, виданого на тимчасово окупованих територіях (ДНР, ЛНР, АРК Крим).
- Копія свідоцтва про смерть чи народження, виданого на тимчасово окупованих територіях.
- Копія виписки з медичної картки (за наявності) .
- Інші докази які заявник вважає за потрібне додати до заяви.
Доречно зауважити, що згідно з пунктом 21 частини 1 статті 5 Закону України «Про судовий збір», від сплати судового збору звільняються заявники у справах за заявами про встановлення фактів, що мають юридичне значення, поданих у зв’язку із збройною агресією, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією території України, надзвичайними ситуаціями природного чи техногенного характеру, що призвели до вимушеного переселення з тимчасово окупованих територій України, загибелі, поранення, перебування в полоні, незаконного позбавлення волі або викрадення, а також порушення права власності на рухоме та/або нерухоме майно.
Нагадуємо, що за правовою допомогою Ви можете звернутися безпосередньо до відділу «Новосанжарське бюро правової допомоги» Полтавського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, відвідавши його за адресою: смт. Нові Санжари, пл. Перемоги, 11 або зателефонувавши за номером (05344) 3 28 60 у робочі дні.
Цілодобово функціонує єдиний телефонний номер системи правової допомоги – 0 800 213 103 (дзвінки зі стаціонарних та мобільних телефонів в межах України безкоштовні.
«Електронний суд» – що це таке?
Стрімкий розвиток цифрових технологій відкрив для людей безліч можливостей, які реально спрощують вирішення широкого спектру питань, які виникають чи не щодня. Всі, мабуть, вже і забули про довгі телефонні дроти по квартирі, довжелезні черги в поліклініках, касах, магазинах, державних та комунальних установах.
Сьогодні декількома дотиками на екрані смартфону ми маємо змогу не лише спілкуватись між собою, але й користуватись різноманітними мобільними додатками -оплачувати рахунки, замовляти послуги, реєструватись в електронних чергах, отримувати довідки, направлення та багато іншого.
Ближче до громадян став і доступ до правосуддя.
26 травня 2021 року набув чинності закон щодо впровадження Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система (ЄСІТС) — це організаційно-технічна система, що забезпечує функціонування електронного судочинства в Україні після прийняття нових процесуальних кодексів 2017 року.
ЄСІТС покликана підвищити ефективність діяльності судових органів шляхом впровадження сучасних технологій у їхню повсякденну діяльність задля спрощення процедури комунікації між громадянами-учасниками судових процесів та їх представниками із судовими органами, роблячи судові процедури для громадян більш простими, зручними та доступними.
І хоч даний закон передбачає поетапне впровадження Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, вже сьогодні громадяни можуть скористатись унікальною підсистемою під назвою «Електронний суд».
Вказаний сервіс дає можливість учасникам судового процесу подавати до суду документи в електронному вигляді, а також надсилати таким учасникам процесуальні документи в електронному вигляді паралельно з документами в паперовому вигляді відповідно до процесуального законодавства.
На сьогоднішній день «Електронний суд» працює в базовому технічному функціоналі, проте перелік можливих процесуальних дій, які може вчинити учасник процесу, або його представник досить обширний. За допомогою сервісу «Електронний суд» особа може подати до суду процесуальні документи (позовні заяви, клопотання тощо) в електронному вигляді, сплатити судовий збір в режимі онлайн, відстежувати рух і стан розгляду поданого ним документу в суді, отримувати в електронному вигляді повістки, ухвали, рішення тощо.
Більш того, обравши вкладку «створити заяву», система пропонує шаблони майже всіх передбачених процесуальним законодавством заяв та клопотань, що в рази спрощує створення необхідних документів. Володіючи базовими навиками роботи з комп’ютером, навіть не маючи юридичної освіти, кожен може сформувати та подати необхідну заяву чи клопотання до суду.
Реєстрація в сервісі «Електронний суд» доволі зрозуміла та проста, але потребує наявності кваліфікованого електронного підпису (КЕП), отримати який фізична або юридична особа може в одному з акредитованих центрів сертифікації ключів (АЦСК).
Тож, якщо Ви ознайомились з даним матеріалом та у Вас виникли додаткові запитання, звертайтесь до Новосанжарського бюро правової допомоги за адресою: смт. Нові Санжари, пл. Перемоги, буд. 11 (тел. 05344) 3-28-60. Цілодобово функціонує єдиний телефонний номер системи правової допомоги – 0 800 213 103 (дзвінки зі стаціонарних та мобільних телефонів в межах України безкоштовні).
До уваги одержувачів субсидій!
Уряд конкретизував зміни в умовах призначення житлових субсидій
19 травня 2021 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №505 «Деякі питання призначення житлових субсидій», якою передбачено:
не враховувати доходи від розміщення депозитів, оскільки банківські установи подають звіт до ДФС загальною сумою, і наразі відсутня персоніфікована інформація про доходи фізичних осіб від розміщення депозитів.
Збільшити до 100 тис. грн суму коштів на депозитному рахунку, перевищення якої позбавляє громадян права на отримання житлової субсидії.
Не враховувати житлові приміщення, які перебувають у спільній частковій або сумісній власності (переважно це приватизація житла), а також ті, які знаходяться в сільській місцевості (в основному це спадщина).
Домогосподарствам, у яких відсутні критерії, за яких житлова субсидія не призначається, передбачено автоматичне перепризначення субсидії.
Рішення про призначення житлових субсидій таким домогосподарствам в автоматичному режимі прийматимуться органами соціального захисту населення на підставі інформації Мінфіну за результатами проведеної перевірки даних щодо одержувачів житлових субсидій (наявність у власності житлових приміщень, транспортних засобів, депозитних рахунків та інше).
Громадяни, які отримували житлову субсидію в опалювальному сезоні 2020-2021 років і яким її призначення на наступний період проводиться без звернення, повинні повідомити до 1 вересня 2021 року органам соціального захисту населення про наявність умов, за яких житлова субсидія не призначається, що визначені у пункті 14 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. № 848.
Таким чином, призначення житлової субсидії на наступний період домогосподарствам, які отримували житлову субсидію в опалювальному сезоні 2020-2021 років, буде проводитися без звернень громадян, крім домогосподарств, яким житлова субсидія:
надавалася у грошовій безготівковій формі (необхідно надати дані для виплати коштів у готівковій формі);
була призначена за фактичним місцем проживання осіб (орендарі житлових приміщень (будинків); індивідуальні забудовники, будинки яких не прийняті в експлуатацію; внутрішньо переміщені особи) (необхідно підтвердити місце фактичного проживання);
була призначена без урахування окремих осіб з числа зареєстрованих у житловому приміщенні, які не проживають за місцем реєстрації (необхідно актуалізувати відомості щодо непроживання окремих осіб за місцем реєстрації).
Положення про порядок призначення житлових субсидій доповнили додатками 1 і 2, а саме:
- формою заяви про призначення та надання житлової субсидії;
- формою декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії.
Бланки можна знайти за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/505-2021-%D0%BF#Text
При цьому заяви про призначення та надання житлової субсидії та декларації про доходи і витрати осіб, які вже звернулися за призначенням житлової субсидії, подані за формами, затвердженими наказом Міністерства соціальної політики від 2 травня 2018 р. № 604, в редакції наказу Міністерства соціальної політики від 17 травня 2021р. № 242, залишаються дійсними.
Постанова набирає чинності з дня її опублікування і застосовується з 1 травня 2021 року.
Нагадуємо, що за отриманням консультацій правового характеру, Ви можете звертатися до відділу «Новосанжарське бюро правової допомоги» Полтавського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги за адресою: смт. Нові Санжари, пл. Перемоги, 11, або за телефоном (05344)3-28-60.
Цілодобовофункціонує єдиний телефонний номер системи правової допомоги – 0800213103(дзвінки зі стаціонарних та мобільних телефонів в межах України безкоштовні
Додаткова відпустка при народженні дитини
Постановою Кабінету Міністрів України від 07 липня 2021 року № 693 затверджено Порядок надання відпустки при народженні дитини (надалі — Порядок). Цей Порядок визначає механізм та умови надання одноразової оплачуваної відпустки при народженні дитини, право на яку передбачено статтею 191 Закону України «Про відпустки».
Окрім механізму надання даного виду відпустки, Порядком визначено такі поняття як одинока мати, одинокий батько, інший повнолітній родич дитини, що мають значення для реалізації права на додаткову відпустку при народженні дитини. Так, одинока мати – мати, у актовому записі про народження дитини якої відомості про чоловіка як батька дитини внесені в установленому порядку за її вказівкою; мати дитини, батько якої помер, відповідно до рішення суду позбавлений батьківських прав, визнаний безвісно відсутнім або оголошений померлим, якщо ця дитина не була усиновлена іншим чоловіком.
Одинокий батько – батько дитини, матір якої померла, відповідно до рішення суду позбавлена батьківських прав, визнана безвісно відсутньою або оголошена померлою, якщо ця дитина не була усиновлена іншою жінкою.
Інший повнолітній родич дитини – повнолітній рідний брат або сестра.
Право на цей вид відпустки мають: чоловік, дружина якого народила дитину; батько дитини, який не перебуває у зареєстрованому шлюбі з матір’ю дитини, за умови, що вони спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки; баба або дід, або інший повнолітній родич дитини, які фактично здійснюють догляд за дитиною, мати чи батько якої є одинокою матір’ю (одиноким батьком). Відпустка при народженні дитини надається лише одній з вищеперелічених осіб.
Відпустка надається одноразово тривалістю, що визначається працівником у письмовій заяві про її надання (але не більш як 14 календарних днів без урахування святкових і неробочих днів), не пізніше ніж протягом трьох місяців з дня народження дитини. Ця відпустка повинна бути використана працівником не пізніше 104-го дня з дня народження дитини. Відпустка не підлягає грошовій компенсації та поділу на частини.
Щоб отримати відпустку, під час подання чоловіком заяви про надання відпустки, необхідно пред’явити документ, необхідний для державної реєстрації народження дитини, або свідоцтво про народження дитини, свідоцтво про шлюб.
Якщо заяву про надання відпустки подає батько дитини, який не перебуває у зареєстрованому шлюбі з матір’ю дитини, за умови, що вони спільно проживають, то він має пред’явити документ, необхідний для державної реєстрації народження дитини, або свідоцтво про народження дитини, довідку про реєстрацію місця проживання.
Баба, дід або інший повнолітній родич дитини, батько якої є одиноким, під час подання заяви про надання відпустки повинні пред’явити документ, необхідний для державної реєстрації народження дитини, або свідоцтво про народження дитини, а також заяву одинокого батька, в якій засвідчується невикористання ним такої відпустки та зазначається особа, що фактично здійснюватиме догляд за дитиною.
Для підтвердження статусу «одинокого батька» такі особи також додають свідоцтво про смерть матері дитини або рішення суду про позбавлення її батьківських прав, визнання безвісно відсутньою чи оголошення померлою.
Для підтвердження статусу «одинокої матері» такі особи також додають копію витягу з Реєстру про державну реєстрацію народження дитини чи довідки про народження із зазначенням відомостей про батька дитини відповідно до статті 135 Сімейного кодексу України або свідоцтво про смерть батька дитини чи рішення суду про позбавлення його батьківських прав, визнання безвісно відсутнім чи оголошення померлим.
Працівник, який протягом трьох місяців з дня народження дитини був звільнений та працевлаштований на інше підприємство (в установу, організацію) чи до фізичної особи, яка використовує найману працю, до заяви про надання відпустки повинен додати також довідку про її невикористання на попередньому місці роботи.
У разі народження двох і більше дітей від однієї вагітності тривалість відпустки не збільшується.
Граничний строк виплати заробітної плати працівникам за час відпустки не може перевищувати трьох днів з дня її початку.
Нагадуємо, якщо маєте питання правового характеру, звертайтеся до відділу «Новосанжарське бюро правової допомоги» Полтавського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, що знаходиться за адресою: смт. Нові Санжари, пл. Перемоги, 11 або за телефоном (05344) 3-28-60. Цілодобово функціонує єдиний телефонний номер системи правової допомоги – 0 800 213 103.